Nummer 1!

Startordningen är avslöjad och Agnes kommer inleda den 4:e och sista deltvälingen:

1. Love Love Love - Agnes
2. Higher - Star Pilots
3. Du är älskad där du går - Susanne Alfvengren
4. Killing Me Tenderly - Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng
5. Sweet Kissin' In The Moonlight - Thorleifs
6. Moving On - Sarah Dawn Finer
7. Esta noche - Next 3
8. La voix - Malena Ernman




Vad tycker jag om startnummret då? Jo det känns ganska bra, jag hade dock hoppats på startnummer 8. Enligt statistiken så är startnummer 8 bäst, men startnummer 1 är också ganska bra. Dem senaste 7 åren har 7 av de låtar som startat en deltävling, gått direkt till Globen och 12 till Andra Chansen. Förra året startade Niklas Strömstedt först i sista deltävlingen och han kom sist, men det var nog p.g.a.den hemska låten!
Fast egentligen, har ett startnummer så mycket att göra med hur det går egentligen, är det inte bara en slump att det blivit så? Det är svårt att veta, men om man har en "killersong", show till tusen och Agnes, ja då spelar det ingen roll vilket startnummer man har :) Men ska jag vara ärlig är jag orolig, tänk om Agnes inte går direkt till final? Tänk om hon inte alls går vidare? Tänk om hon kommer sist?! Då skulle ens liv bli förstört, men man vet ju också hur glad man skulle bli om det går bra! En sak som redan nu är säker är att det kommer bli sjukt nervöst och spännande!
Det jag undrar över är hur startordningen bestäms, som jag har förstått det är det Christer Björkman som bestämmer ordningen, men är inte det extremt orättvist? Borde inte en lottning vara mycket rättvisare?

Kommentarer
Postat av: Marco

Sammanställer man siffror i en lista, år efter år så blir det "statistik". Slump och tillfälligheter alltså :)

Men lite kul ändå att spekulera. Absoluta majoriteten väljer efter artist, sjanger och bra låt.



Det var någon som kallade deltävling 4 ett getingbo. Som du säger, det kan bli allt mellan vinst och sist. Dansbandsfans röstar på dansband - och de är många! Småtjejer på Next 3 (?). Sahlene/Storeng har 2 fanskaror och "norskt" stöd. De lite "vuxnare" väljer kanske Malena. Och Sarah ska tydligen ha en toppenlåt och sjunger kanon! Jag tror inte man ska för stora förhoppningar. Det som såg lätt ut från början verkar nästan hopplöst...



Vi får hoppas på en kanonlåt som tilltalar alla :)

2009-01-15 @ 18:08:39
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Benny

Ett startnummer kan ha betydelse, men det kan också vara tvärtom. Sånt där är enormt svårt att spekulera kring. Personligen bryr jag mig väl inte sådär jättemycket kring det hela med startnumret, men jag känner mig nöjd, trots allt.



Marco: Nu tycker jag nog att du överdriver en aning faktiskt. ;) Den fjärde deltävlingen innehåller, bortsett från Agnes och någon till, inga högklassiga akter whatsoever, enligt mig. Vill vissa kalla det för ett getingbo, så visst, då får de göra det. Själv tycker jag dock att det mer liknar något helt annat.



Visst, det kan gå i princip hur som helst, men hopplöst är det absolut inte. Inte på långa vägar :).

2009-01-16 @ 20:13:25
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Marco

Benny: Jag kanske överdrev lite, men även en sådan Agnes-diggare som Gylleneskor-Björne tror att Agnes istället kommer till final via wildcard (internationella juryns val) just för att gruppen är svår.



Vad startnumret möjligen visar är vad de som hört låtarna tror om dem (Björkman +)! De placerar de "starka" akterna på de klassiska startnumren 1, 6, 8 framförallt. Enbart därför kan startnummren ge en hint, inte av "magiska" skäl :)

2009-01-17 @ 07:24:42
URL: http://agnes.owns.it
Postat av: Tommy

Jag tror det ligger något i det där med getingbo, det känns som att i 4:e deltävlingen kan man inte räkna bort så många, som man kan i de andra.

Thorleifs, Malena och Star-pilots kan alla överraska,(kanske även Susanne?) och Sarah samt Anna/Maria är ju redan förhandstippade. MEN Agnes borde gå till final om det finns någon rättvisa i världen, vi får hoppas på det bästa och framförallt RÖSTA!! Agnes har något de andra inte har, hon har oss ;)



Marco: Det ligger nog något i det du säger, intressant!

2009-01-17 @ 10:01:04
URL: http://agnesimelodifestivalen.blogg.se/
Postat av: Benny

Marco: Jo, men att Björne tycker som han gör är ju hans "problem", så att säga. Jag står dock fast vid min åsikt att den fjärde deltävlingen inte innehåller sådär jättemånga starka akter och jag tror också starkt på Agnes chanser att ta sig vidare. Ja, oavsett vad Marre har skrivit om låten.



Det där om startnumren och Björkman är väldigt intressant och något som jag tycker att vi borde ta till oss.

2009-01-17 @ 17:36:59
URL: http://agnesmychampion.blogg.se/
Postat av: Marcus

Det är inte enbart Björkman som sätter startordningen men det finns ingen lottning kring vare sig vilka bidrag som placeras var och i vilken ordning.

Ordningen sätts utifrån musikstil och för att det ska bli en stark show som tilltalar tittarna. Med andra ord sätter du inte två likartade stilar efter varandra, som två ballader, utan sprider ut dom och du vill gärna starta deltävlingen med en stark låt och avsluta med en stark för att fånga tittarna.



En ganska smart grej faktiskt då låtarna skulle kunna missgynnas rejält om flera likartade hamnade efter varandra.

2009-01-18 @ 02:32:09
Postat av: Evelina

hah känner du agnes coolt :D

2009-01-18 @ 15:40:36
URL: http://rodharige.blogg.se/
Postat av: Tommy

Marcus: Okej, jo det låter ju vettigt. Men det känns ju lite knepigt ändå att de "favoriserar" vissa bidrag som får starta och avsluta, borde kännas lite snopet för de som får ex. startnummer 2!



Evelina: Haha nja inte riktigt, men jag tycker väldigt mycket om henne :)

2009-01-18 @ 16:25:24
URL: http://agnesimelodifestivalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0